Wanneer wordt Groep op de Rails ingezet?
Groep op de Rails komt in beeld wanneer een school al diverse stappen heeft gezet om de groepsdynamiek te verbeteren, maar de gewenste verandering uitblijft. Vaak zijn er dan al intensieve gesprekken gevoerd tussen de intern begeleider (IB) en de leerkracht(en), heeft een gedragsdeskundige meegekeken, zijn er extra lessen gegeven over sociaal gedrag, en is er een plan van aanpak opgesteld om de sfeer in de klas positief te beïnvloeden.
Wanneer deze inspanningen onvoldoende resultaat opleveren, kan Groep op de Rails worden ingeschakeld als aanvullende ondersteuning.
Hoe werkt het traject?
Marleen en Mark starten altijd met een intakegesprek met de directie, IB en de betrokken leerkracht(en). Zo krijgen zij een helder beeld van de situatie. Vervolgens observeren zij de groep in de klas om hun indruk te verdiepen en aan te vullen. Op basis van deze informatie gaan zij gericht aan de slag.
De training bestaat gemiddeld uit drie dagdelen met de kinderen. Na elke bijeenkomst vindt er een evaluatie plaats met de leerkracht(en), waarin besproken wordt hoe zij de groep verder kunnen begeleiden richting een gezonde en positieve groepsdynamiek.
Wat betekent dit voor jou als ouder?
Kinderen ervaren de training meestal als leuk en leerzaam. Er worden veel actieve spelvormen ingezet die zorgen voor plezier, samenwerking en interactie. Deze spellen vormen het startpunt voor gesprekken en reflectie. Zo leren kinderen op een speelse manier wat wel en niet werkt in het groepsproces.
We stimuleren kinderen om – op hun eigen niveau – verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag en de sfeer in de klas. Tijdens de training ontdekken zij dat ze zelf invloed hebben op het creëren van een prettige en veilige leeromgeving. Een leerervaring die zij mee kunnen nemen in alle andere groepen waar zij zich in begeven, nu en in de toekomst.